Column: Met hart voor de Maashorst
Door: Rian van Schijndel
Soms heb je het helemaal gehad met praten over wat er gedaan moet worden. Dan wil je gewoon de koe bij de horens pakken. Dat was in augustus 2018 nog het geval. Als bestuur van Maashorst Ondernemers wilden we vooruit. Maar we bleven maar overleggen met alles en iedereen. Wat gaat er in de Maashorst gebeuren? We moeten wachten tot er duidelijkheid is. Wat willen de leden? Hoe gaan we zorgen dat De Maashorst ‘duidelijker’ wordt voor iedereen?
Het leek alsof we zochten naar een startsein. Een moment dat er geen vragen meer waren. Vragen die zorgden voor veel discussie. Ik ken de meeste organisaties, weet linksom of rechtsom wat ze aan het doen zijn, waar ze voor staan, niks onduidelijk. En nog belangrijker: waar ze naartoe willen. Voor Maashorst Ondernemers geldt hetzelfde als voor al die andere initiatieven: we zijn hartstikke goed bezig. Hebben veel tevreden leden, mooie bijeenkomsten en veel verbindingen worden gelegd. Eigenlijk superduidelijk!
Willen zien
‘Je moet het wel willen zien’, dacht ik op een gegeven moment. De Maashorst is helemaal niet onduidelijk. Het is super duidelijk. Er is al op veel verschillende manieren over het gebied gecommuniceerd. Krantenartikelen, websites en vele folders, posters, presentaties en websites zijn er gemaakt om met een goede communicatie duidelijkheid te scheppen.
Tot ik besefte: het is niet de communicatie die zorgt voor onduidelijkheid. Of iemand het ‘ziet’ is afhankelijk of er wel echte interesse is of niet. De echte, oprecht gemeende interesse hebben in het gebied of de organisaties, maakt of je ‘hoort’ wat er gezegd wordt. Want wil je te weten komen wat er te doen is, dan zijn daar inmiddels genoeg mogelijkheden voor.
De ruis die ontstaat vanuit de inwoners die zeggen dat ze het allemaal niet snappen, is besmettelijk. Want je merkt dat er gedacht wordt: ‘als iedereen het roept zal het ook wel zo zijn’. Ik heb oprechte interesse en velen met mij, voor hen is het dan ook helemaal niet onduidelijk hoe De Maashorst in elkaar zit.
Dit inzicht – dat het niet ligt aan een wirwar van organisaties in De Maashorst of aan de communicatie – was een ‘eye-opener’ en in één keer leek de weg vrij. Stoppen met discussiëren en aan de slag.
Aan de slag
Doel: zorgen dat ondernemers die werken in Uden, Oss, Bernheze en Landerd ons kunnen vinden en kunnen bepalen of ze lid willen worden. Zodat zij – die echt interesse hebben – lid kunnen worden van de club en door onze nieuwsbrieven en bijeenkomsten De Maashorst nog beter leren kennen en te weten komen voor welke vraag ze bij wie moeten zijn. Waarbij we ook nog meteen kunnen vertellen dat deze vragen opgenomen worden in de database met veel gestelde vragen op de website.
De grote uitdaging is: in je eigen kracht blijven geloven, want er blijven mensen van alles roepen. Zo werkt dat nu eenmaal. Natuurlijk zorgen we dat we goed geïnformeerd blijven en draait de organisatie mee met de tijd, met de veranderingen, binnen de grenzen van onze missie, naarmate dat nodig is.
En zo geschiede, we zijn krachtig van start gegaan in 2019; nieuwe missie en visie geformuleerd. Wij raken de weg niet meer kwijt. Genoeg ook over geschreven en gepraat. Onze ondernemende collega’s hoeven De Maashorst niet te snappen, als ze maar weten dat ze alle vragen bij ons beantwoord krijgen. Weten we niet meteen het antwoord op de vraag? Dan weten we waar we het antwoord kunnen vinden. Dan zien ze vanzelf dat een netwerk leggen belangrijk is. En de gemeenten volgen ons goede voorbeeld vanzelf.